شکل یوونتوس قهرمانان ظهر امروز لیگ قهرمانان اروپا

شکل: یوونتوس قهرمانان ظهر امروز لیگ قهرمانان اروپا اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری بدون ژن کثیف در سینما جایی ندارم / محسن محسنی‌نسب

محسن محسنی نسب، کارگردانی که در کارنامه فیلم های اکشنی همچون «یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» دارد، امسال نیز دوباره به سراغ ساخت فیلمی اکشن به نام «شاخ کرگدن»

بدون ژن کثیف در سینما جایی ندارم / محسن محسنی‌نسب

محسن محسنی نسب: بدون ژن کثیف در سینما جایی ندارم

عبارات مهم : ایران

محسن محسنی نسب، کارگردانی که در کارنامه فیلم های اکشنی همچون «یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» دارد، امسال نیز دوباره به سراغ ساخت فیلمی اکشن به نام «شاخ کرگدن» رفته هست. این فیلم تاکنون با بازخوردهای خوبی همراه نشده و محسنی نسب علت این عدم موفقیت را با سانس های اندک و سالن های محدود مرتبط می داند. ساخت فیلم «شاخ کرگدن» بعد از اتفاقی که جهت جوانان ایرانی در فرودگاه جده رخ داد، به صورت ایده ای در ذهن این کارگردان شکل گرفت و با قصه ای راجع به آدم ربایی پیش می رود. این کارگردان که اغلب به پرسشها ملی و مذهبی توجه دارد، اکنون راجع به ساخت و پخش فیلم «شاخ کرگدن» با او به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

انگیزه ساخت «شاخ کرگدن» از کجا شکل گرفت؟
به خاطر شیطنت های ماموران و بدرفتاری با جوانان ما در فرودگاه عربستان تصمیم به پاسخ به این حرکت زشت گرفتم. همچنین دخترها در آسیای میانه ربوده می شوند و پرداخت به این عنوان از نظر من اهمیت زیادی پیدا کرده هست. همچنین سینمای کشور عزیزمان ایران به لحاظ اکشن فقیر است و من به علت تجربه ای که در سینمای اکشن دارم، ساخت این نوع فیلم را به آسانی انجام می دهم. ما نمی توانیم با مذاکره حق مان را از این ظالمان بعد بگیریم؛ بنابراین جنایت را باید با اکشن پاسخ داد و من به عنوان فیلمساز، رسالت خود می دانم با ساخت فیلم اکشن به نبرد آنها بروم.

بدون ژن کثیف در سینما جایی ندارم / محسن محسنی‌نسب

هماهنگی لوکیشن های متعدد به چه صورت اتفاق افتاد؟
با توجه به قصه این فیلم، «بهار» دختری است که در اوکراین دزدیده و از طریق بندر وارنای بلغارستان به طور کامل ربوده می شود؛ ما به فیلمبرداری در کشورهای متفاوت به لحاظ لوکیشن نیاز داشتیم و فیلمبرداری را در ایران، ترکیه، بلغارستان و اوکراین انجام داده ایم. صحبت ها مبنی بر فیلمبرداری در ارمنستان بود که بنا به عدم همکاری مسئولان این کشور و سفیر کشور عزیزمان ایران در ارمنستان این همکاری انجام نشد.

گزینش بازیگران بر چه مبنایی اتفاق افتاد؟
بازیگران خارجی یا ایرانی مقیم خارج از کشور بنا به مهارت ارزش و زیاد تسلط آنها به زبان انگلیسی گزینش شدند. گزینش پژمان بازغی به علت فیزیک خاص و تجربه بازی او در فیلم های اکشن اتفاق افتاد. باید به این توصیه اشاره کنم که جهت بعضی سکانس ها که دختر باید به وسیله مرد مورد کمک و لمس شدن قرار می گرفت، به محرم بودن بازیگران توجه داشتم و یک خواهر و برادر در این سکانس ها ایفای نقش کردند.

از نظر برخی، رامانا سیاحی شباهت زیادی به آنجلینا جولی دارد. آیا گزینش این بازیگر با توجه به این شاخصه انجام شد؟
خیر، من اصلا متوجه شباهت این بازیگر به آنجلینا جولی نبودم و این مسئله اهمیتی برایم ندارد. زن سیاحی، بازیگری و دیالوگ گویی به زبان انگلیسی را در حد اوج ارائه داد و به همین خاطر گزینش شد.

شما پیش ازاین به ممیزی هایی که مانع روند طبیعی فیلم بوده، اشاره کردید.
بله، ابتدا راجع به همکاری با ارمنستان ما به همراه آقای ایوبی جلساتی برگزار کردیم. ابتدا مسئولان هنری ارمنستان فیلمنامه را خواندند و گفتند ما نمی توانیم اجازه دهیم که قصه آدم ربایی در ارمنستان اتفاق بیفتد درحالی که ما در فیلم اشاره ای به ارمنستان نداریم. درنهایت وزیر امورخارجه و سفیر کشور عزیزمان ایران در ارمنستان برخورد منفعلانه ای داشت و ما متضرر شدیم. این یکی از سنگ هایی بود که جلوی پای ما انداختند درحالی که در کشور غربی نیاز به پناه داشتیم ولی کسی ما را پناه نداد. همچنین سخن آقای ظریف که گفتند هرگز یک ایرانی را ترساندن نکنید و در نمایی از فیلم، روزنامه ای را با این جمله نشان می دهیم و وزارت ارشاد دستور از بین بردن این جمله را دادند. واقعا عجیب است که خبر وزیر را درحالی که در روزنامه های رسمی کشور منتشر شده، نباید در فیلم ها بیان کنیم. بعضی ممیزی ها علاوه براینکه به فیلم ها آسیب می رساند در بعضی موارد به سوالی بی پاسخ در ذهن هنرمند تبدیل می شود.

محسن محسنی نسب، کارگردانی که در کارنامه فیلم های اکشنی همچون «یاس های وحشی» و «شیرهای جوان» دارد، امسال نیز دوباره به سراغ ساخت فیلمی اکشن به نام «شاخ کرگدن»

سرمایه این فیلم به وسیله بخش دولتی تامین شد؟
ما هیچ کمکی از بخش دولتی دریافت نکرده ایم. ۵۰ درصد از سرمایه فیلم به وسیله من و نیمی دیگر به وسیله اسماعیل حیدری تهیه شد. معمولا تصور مخاطب راجع به حمایت بخش دولتی از فیلم های کسانی همچون من هر لحظه وجود دارد درحالی که این نگاه اشتباه است.

صحبت هایی راجع به نارضایتی شما از اکران در نیمه دوم سال مطرح شد ولی درنهایت فیلم شما در این وقت روی پرده رفت.
ما راجع به اکران امکان تصمیم گیری نداریم و زمانی که جهت اکران به سینما ماندانا رفتیم و فیلم هایی که در صف اکران پیش از فیلم ما قرار داشتند مورد بررسی قرار دادیم، احتمال اکران در پاییز را آینده نگری کردیم. من رغبتی به اکران در این وقت نداشتم ولی آقای حیدری، شریک من از پدرشان خواهش کردند جهت وقت اکران استخاره کنند و جواب خوب آمد ولی بااین حال عجیب است که اکران خوبی نداشتیم. زمانی که سانس های صبح یعنی ۱۲ و ۱۶ را در اختیار ما می گذارند و اکران های شب و سالن های زیاد را در اختیار آقازاده ها قرار می دهند، پخش فیلم با نتیجه مطلوبی روبه رو نمی شود. این فیلم تاکنون نقدی در پی نداشته و اگر وقت و سالن های بیشتری جهت اکران می گرفت، قطعا بازخورد بیشتری می گرفتیم. من بابت این عنوان واقعا عصبانی شدم و درنهایت توانستم سانس بهتری جهت اکران ایجاد کنم.

حضور آقازاده ها در سینما چه ارتباطی با پخش فیلم های شما دارد؟
من ۴۰ سال است فیلم می سازم و همکاران من درحال حاضر فیلمسازی نمی کنند و سینمای امروز را سرمایه گذاران با ژن کثیف اشغال کرده اند و هم نسل های من در سینما فعالیت ندارند. ما و هم نسلان مان پاک بوده ایم و با امثال اینها همکاری نمی کنیم؛ بنابراین فیلم های ما شرایط خوبی در اختیار نخواهند داشت. احمد نجفی، من و همه فیلمسازان مستقل و بدون وابستگی به ژن کثیف، در سینما جایی ندارند.

روزنامه وقایع اتفاقیه

بدون ژن کثیف در سینما جایی ندارم / محسن محسنی‌نسب

واژه های کلیدی: ایران | سینما | کرگدن | همکاری | ایرانی | سینمای | ارمنستان | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs